onsdag 23 mars 2011

Favoritmellis

Nygräddad ostkaka, perfekt mellanmål.

Mitt favoritmellanmål för tillfället är hemgjord ostkaka. Busenkelt att göra samtidigt som den är nyttig och god att äta. Jag har surfat runt en del på nätet och hittat några olika alternativ och inspirerats till det här receptet.

500 g keso
6 ägg
2 dl sötmandel
2-3 bittermandlar
1 litet äpple

Hacka sötmanden och riv bittermandlarna. Skala och riv äpplet.
Blanda samtliga ingredienser i en bunke. Kör eventuellt några varv med en stavmixer för att få en jämnare konsistens.
Häll smeten i en form (ca 25x15 cm) och grädda mitt i ugnen på 200 grader ca 30-35 minuter eller tills ostkakan har fått fin färg.

Beroende på hur hungrig du är så räcker mängden till mellan 6 och 8 portioner.
Jag brukar äta min ostkaka lätt uppvärmd med kanel och bär eller skivad banan.

4 kommentarer:

Schaub sa...

Var är grädden och saftsåsen?!?!

Micke Svensson sa...

Gissningsvis i din mage! ;-)

Martina sa...

Oj det både lät och såg gott ut! Måste testas :)

Schaub sa...

Hahaha. :)

Ja, där det hör hemma...;)