tisdag 23 augusti 2011

CF Endurance i Köpenhamn

Den gångna helgen spenderade jag  i Köpenhamn som deltagare på Crossfit Endurance utbildningen som gick av stapeln på Butchers Lab. Med mig på resan hade jag Magnus och Erik som precis som jag såg fram emot en spännande och lärorik helg.
Spännande och lärorikt var just vad det blev! Tyngdpunkten låg på löpteknik (Pose running) och  olika drillar för att lära sig springa så effektivt som möjligt utan att göra av med onödig energi och samtidigt minimera risken för skador. De praktiska delarna varvades hela tiden med teori om alltifrån teknik och programmering till kost och tävlingsförberedelser.
Intresset för CF Endurance har ökat enormt de sista åren och utbildningarna hålls regelbundet världen över. Extra kul tyckte jag det var att grundaren Brian Mackenzie själv kom till Danmark och höll i kursen. Grymt kunnig och underhållande att lyssna på. Dessutom en riktigt cool kille!

Hela gänget samlat på bild

Så har beskriver CF Endurance själv kortfattat kursinnehållet:

"The Endurance Seminar is a powerful weekend of getting faster, stronger and increasing overall fitness/performance. Led by one of our head coaches for CrossFit Endurance, you will get both in depth education as well as a unique opportunity to be (run) evaluated throughout the weekend.

In addition to the individual coaching we focus on biomechanics, the science of running, nutrition, injury prevention, and programming implementation. We focus on quality of training, not quantity.

The weekend is full of current content that you can apply immediately. Racing, training or getting more powerful – you’ll walk (or run!) away with a refreshing perspective of how endurance training should be done."


Intresset var stort när löptekniken videoanalyserades

Jag kan varmt rekommendera kursen till alla som är intresserade av att förbättra sin löpteknik och samtidigt lära sig mer om effektiv löpträning. Dessutom är träningsinspirationen på topp efter en sådan här helg!
Läs mer om CF Endurance på hemsidan där du också kan se bilder och videos från tidigare utbildningar.


Brian ville så klart fotograferas tillsammans med mig och jag ställde givetvis upp...

Tyvärr hinner man (jag) inte bli ett proffs på löpning över en helg utan nu återstår många timmars (års) träning för att successivt kunna höja erfarenhetsribban som löpare. Tur att jag älskar träning!

1 kommentar:

Felix sa...

Låter som en riktigt grym helg! Sett McKenzies running drills på CF Journal, får hoppas den e på g till Sverige..