måndag 5 september 2011

Lyckad PT-dag!

Gårdagens "The Personal Trainer Day" på Surebadet arrangerat av The Academy blev succé! Både deltagare och presentatörerna var nöjda och den efterföljande feedbacken var mycket bra.
Jag tycker själv att vi lyckades skapa en bra och innehållsrik dag med både teoretiska föreläsningar och praktiska inslag. Att vi dessutom hade möjligheten att hålla till på Sturebadet var som grädden på moset. Fantastisk miljö och suveräna träningsmöjligheter.



För egen del höll jag i två workshops som bestod av både teori och praktik. Jag inledde dagen med min "Squat Clinic".

En workshop med inriktning och fokusering på övningen knäböj. Vi gjorde en djupdykning i en av de mest naturliga rörelserna för människan och bröt ner den i detaljform, kikade på olika varianter och pratade om för och nackdelar. Några av varianterna vi tittade närmare på var back squat, front squat, overhead squat och box squats. En perfekt knäböj ska enligt mig sitta i ryggmärgen!



Senare under dagen följde jag upp med  "Dynamisk uppvärmning med inriktning personlig träning"

Många kunder/klienter ser uppvärmningen som något "nödvändigt ont" och något som man måste göra INNAN man börjar träna. Ofta något enformigt som till exempel cykel eller crosstrainer. Med dynamisk uppvärmning värmer man upp tillsammans med sin kund och förutom höjd puls och temperatur så bidrar också uppvärmningen med rörlighet, koordination och en mer för ändamålet lämplig uppvärmning. Övningarna väljs utifrån hur träningspasset kommer att se ut. En uppskattad workshop där deltagarna fick med sig en bra bank av lämpliga övningar.

Nästa helg är det dags för Halmstad och The Academys årligen återkommande eventdag.

2 kommentarer:

Schaub sa...

Shit, vilken stilig oh-squat!

Fan Micke, du hade redan tekniken den där hösten 2007, när vi körde Styrkeinstruktör på Balance. :)

Fast, du var lite klen då, om jag inte minns fel...;)

Micke Svensson sa...

Klen? Nu måste du förväxla mig med någon helt annan... ;-)