söndag 26 augusti 2012

Primal Survival Kit

Mina egentillverkade "survival kits".

Ni som följt den här bloggen ett tag vet att jag är glad i att laga mat och experimentera i köket. Vid ett par tillfällen har jag med varierat resultat givit mig på utmaningen att torka eget kött.
Det har ju dykt upp en hel del så kallade "Primal packs" på marknaden som innehåller just torkat kött tillsammans med frukt och nötter. Väldigt gott, smidigt och nyttigt att ha med som mellanmål när man är på språng. Tyvärr är paketen ganska dyra. Men sagt och gjort, det där kan jag ordna själv!

Hemtorkat kött tar lite tid att fixa men den mesta av tiden sköter köttet sig självt.
Senaste omgången använde jag mig av mört och fint ytterlår som jag skar rent från fett och sedan i lagom stora bitar (tvärs över fiberiktningen). Därefter fick de ligga och dra i marinad över natten.

Till marinaden använde jag:
Soja, vinäger, vitlök, chili, ingefära, salt och svartpeppar.
Jag undviker olja då den förlänger torkningsprocessen.

Att torka kött är enklare än det låter,
bara lite tidskrävande.
Dag två torkade jag av köttbitarna lätt med hushållspapper och hängde upp dom på ugnsgallret. För att undvika dropp ställde jag en ugnssäker form under gallret.
Själva torkningen tog sedan ca 10 timmar på 60 grader i varmluftsugn med luckan öppen med en liten glipa.
Min rekomendation är att kolla läget efter 6-8 timmar för att bedömma hur länge köttet behöver hänga. Köttjocklek, ugn och marinad avgör sluttiden. Misstaget som jag gjort tidigare är att torka köttet för länge så det blivit torrt som fnöske. Lagom är bäst även i det här fallet.

Därefter var det bara att göra iordning mina egna "kit" och förvara i små plastpåsar. Ett plus för små återförslutningsbara påsar. Tillsammans med köttet la jag i torkad mango och torkade tranbär samt nötter och pumpafrön. Hur mycket du ska ha i dina paket avgörs såklart av hunger och aptit men tänk på att de torkade produkterna ser ut att vara mindre än det är. Jag hade totalt ca 80 g i mina påsar och då utgjorde köttet strax under hälften av vikten.

Googla gärna "Torka kött" och "Biltong" för mer tips och trix till ett riktigt bra resultat. Lycka till!

Inga kommentarer: