måndag 25 februari 2008

TVÅ KOMPISAR...

Jag använder medicinbollar frekvent både i min egen och i mina kunders träning. Detta klassiska träningsredskap, som många säkert minns från skolgympan, kan användas till en mängd olika övningar.
Mina personliga favvoriter är wallballshots (djupa knäböj med bollkast mot vägg) och frivändningar. Just till skolning av frivändningar är medicinbollen perfekt. De flesta lär sig att hittar rätt känsla och tajming med hjälp av träning med medicinboll. Detta har de sedan med sig när när det är dags för riktiga vändningar med skivstång.
Förutom ovannämnda övningar finns det en uppsjö med bra bålövningar, allt från intensiva sit-ups med kast till olika typer bålrotationer.
Jag använder mig av bollar som väger mellan 2 och 10 kilo beroende på typ övningar. De tyngre passar bättre till rena lyftövningar medans de lättare fungerar bättre för kastövningar.

Testa det här:
Medicinbolls marklyft, 1 min ON, 1 min OFF x 3-5 set
Medicinbolls push-press, 1 min ON, 1 min OFF x 3-5 set
Medicinbolls frivändning, 1 min ON, 1 min OFF x 3-5 set

Ditt mål ska vara att göra så många repetitioner du kan i varje set. Du är aldrig bättre än ditt sämsta set. Räkna med härlig mjölksyra...
Lycka till!

Inga kommentarer: