onsdag 13 april 2011

Bananpannkaka


Inspirerad från Jonas Coltings bok "Jag vill ju bara se bra ut naken" har bananpannkakorna blivit ett regelbundet inslag vid frukostbordet hemma hos oss. Nyttigt, gott och väldigt enkelt att göra även en tidig vardagsmorgon.

Till pannkakssmeten behöves följande ingredienser:
Ägg
Banan
Mandel eller jordnötssmör
Kanel
Salt

Hur mycket det ska vara av allt beror så klart på hunger och energibehov. Jag själv brukar använda 4-5 ägg, 1 banan och en matsked mandelsmör.
Alla ingredienser blandas sedan till en smet med hjälp av en stavmixer. Har man gott om tid steker man sedan som vanliga pannkakor eller om tiden är knapp går det också fint att göra som en enda större pannkaksomelett som på bilden.

Tillbehören brukar jag variera och på bilden är det turkisk yoghurt, hallon, blåbär och jordgubbar.
Ett annat givet tillbehör är såklart en rykande het kopp kaffe.

Busenkelt samtidigt som det känns vardagslyxigt!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Mumma vad gott det ser ut och låter och till min stora glädje något som jag kan prova som gluten intolerant!

UNDERBART OCH ETT STORT TACK!

Kramar Ann@ ღ

http://thespectacularlife.wordpress.com
Följ min blogg med bloglovin

Richard sa...

Gott! Jag äter också pannkakor varje morgon, ja eller nästan i alla fall, men jag gör Paleo-style. 3-4 ägg, 1 banan, ca 1 dl mandelmjöl, ca 1 dl kokosmjölk och en nypa salt. Mixa allt och grädda som dina. Mums!

Micke Svensson sa...

Ni måste prova!:-) Tack Richard för receptet på din variant. (Anna, även dom glutenfria) Ska helt klart testas!

Martina sa...

Oj vad gott! Måste testas!

Schaub sa...

Tja, hoppas allt är väl.

Vad är din syn på fettdrift?

Jag har en triathlonkund som jag blivit mycket imponerad av.

Han äter ung. 20 g kolhydrater/dag (främst från sallad).

Passar det även en motionär (om de har tålamodet att stå emot de första veckornas trötthetskänslor)?

Jag har förstått att du också ligger relativt lågt i kolhydrater, i alla fall de snabba och raffinerade.

Mvh,

Schaub

Micke Svensson sa...

Shaub:

Allt fint med mig! Hoppas det samma med dig! :-)
Jag tror framförallt att det handlar om att välja rätt typ av kolhydrater. Tiden med enorma pastaportioner för uthållighetsidrottare är förbi...
Levande exempel på vad du beskriver är både Jonas Colting och Björn Ferry. Coltings bok "Den nakna hälsan" är ett tips. Googla också "train low-race hi" för mer info.

Richard sa...

Har laborerat lite och måste revidera mitt pannkaksrecept som följer; 4 ägg, 1 banan, 1 nypa salt, 3 msk kokosmjölk. Mixa ingredienserna till en smet. Tillsätt sedan mandelmjöl, lite åt gången, till smeten får önskad konsistens.

Jag steker i kokosfett.