lördag 9 april 2011

Pose-Fall-Pull

Våren är här och man börjar se fler och fler ute i löpspåret. Härligt tycker jag! För visst är det betydligt trevligare att kuta nu än för bara några veckor sedan då marken var täckt av is och snö.

Effektiv löpning är enligt mig i hög grad en fråga om teknik. Med tekniken kommer snabbheten och förmågan att springa längre och mer energisnålt. Tyvärr är ett bra löpsteg inget man automatiskt föds med utan något som måste tränas fram. Men det finns såklart några lyckligt lottade undantag.

För egen del är jag nu inne på tredje veckan med något större löpfokus än under den gångna vintern. Tanken är att träna löpskolning och förbereda kroppen under en sexveckorsperiod för att sedan successivt kunna öka intensiteten.
Slutprodukten är förhoppningsvis ett personligt rekord på Stockholm Halvmarathon i september. Jag är anmäld.

Den här veckans pass har sett ut så här:

Week 3:
(2 times per week)

4 running drills:

Ball of foot hops with forward lean: 3 x 10
Carioca: 3 x 10 both directions
Forward Lunge: (exaggerated foot pulls on one side) 3 x 10 each
Wall Drill: 3 x 20

Then...

4 x 1min 30sec repeats @ a 98 cadence
1 drill (choice)
1 x 6 minutes @ a 93 cadence

Sexveckorsprogrammet kommer från Crossfit Endurance och och tekniken är hämtad från Pose method running. Nedan finns en video som demonstrerar några av "drillarna" och även ett klipp från "The mobility wod" med Kelly Starrett som visar hur man bäst tar hand om trötta löparvader.


Inga kommentarer: