tisdag 24 maj 2011

Två härliga USA-veckor!

Poserar stolt under en av morgonrundorna i Central park, NY.
Den 9 maj loggade Maria och jag ut och tog semester och flög västerut mot USA. Vi har sedan dess haft två fantastiska veckor som började i New York och avslutades i Miami Beach. Grym kombination för övrigt om man både vill njuta av stadspuls och strandhäng.
Det är något visst med NY. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men jag gillar staden starkt.
Miami Beach var förstagångsbesök för oss båda. Lite mer turistigt än vi trodde det skulle vara men i övrigt jättehärligt. Fin strand, ljummet vatten och stora palmer. Detta kryddat med bra hotell och restauranger, snygga bilar och fina träningsmöjligheter så är i alla fall min listan på krav fullbordad.

Eftersom detta är en blogg som främst handlar om träning och kost tänkte jag dela med mig lite av våra USA-upplevelser som rör detta. De goda hamburgarna, Ben & Jerry glassen och Cup cakesen sparar vi till en annan gång...

Här är några saker som jag varmt kan rekommendera:
  • Morgonlöpning i Central Park, NY. De tidiga morgontimmarna i parken fullkomligt kokar av sportiga New Yorkbor. Jag blir lika förvånad varje gång jag kommer dit och det ser ut som att värsta triathlonjippot pågår. Klungor på racercyklar drar fram och mängden människor i löpspåren får en att tänka på arrangerade löptävlingar, det enda som saknas är nummerlapparna. Att parken dessutom är otroligt fin skadar heller inte. Det här måste upplevas!
  • 
    Frukost på Whole Foods Market
    
  • Efter träning blir man hungrig (och annars också för den delen) och som pricken över i ligger Whole Foods Market ett stenkast från parken. Här åt vi frukost flera utav dagarna och deras koncept bygger på naturliga och ekologiska produkter. Dels är det en traditionell, men mycket välsorterad livsmedelsbutik men de säljer också färdiglagad mat till kilopris. Kanon både till frukost lunch och middag. Hoppas verkligen att Whole foods så småningom öppnar i Sverige.
  • Träningskläder och prylar är ju grymt kul och utbudet i New York är enormt. Jag är ett stort Nike-freak och kan gå flera timmar på Nike Town på Manhattan. Stor butik i fler våningar än man orkar räkna, och med ett utbud som gör att plånboken måste hållas hårt. Tänk om man ändå kunde gå bananas här på riktigt...
    Väl värt att nämna är också Paragon Sports som också är en sportbutik av högsta klass. Mängder av kläder, dojjor och prylar av alla kända märken.
  • Chelsea Piers, NY
  • Ett annat kul besök var också Chelsea Piers som är ett enormt sport och underhållningskomplex. Här kan man träna och utöva de flesta sporter som till exempel basket, volleyboll, gymnastik, golf, ishockey, klättring och segling. Stort och häftigt!
  • Förutom löpträning så blev det också några gymbesök. Dels på klassiska Gold´s Gym men också, Crossfit-fantast som jag är både Crossfit New York "The Black box" och Crossfit Miami Beach.
    Gold´s är ju ett mer klassiskt gym med allt vad det innebär, mycket maskiner lite fria vikter osv. Men det funkade bra. Jag är oftast nöjd, bara finns en skivtång... Crossfitgymmen gillade jag bättre. CFNY är riktigt coolt! Skön känsla och det märks att stället har funnits ett tag och det gillar jag.
    CF Miami är nyöppnat sedan några månader tillbaka och är beläget i betydligt större lokaler än CFNY. Grymma träningsytor och mängder med utrustning. Lokalen sväljer mycket folk och när solen skiner, vilket den ofta gör så fungerar det också att träna på den tillhörande gården. Väl värt ett besök om du har vägarna förbi.
  • Crossfit Miami Beach
Listan på "sportiga" upplevelser kan såkart göras längre men jag väljer att sätter punkt för denna gång. Så här ett par dagar efter att vi har kommit hem går jag fortfarande lite gäspande på halvfart och ser den här veckan som en mellanvecka när det kommer till träning. I kväll är tanken att jag ska provspringa mina nya "five fingers" en liten runda. Gäller att akta fossingarna och börja försiktigt. Det blir spännande!

5 kommentarer:

Helena sa...

Åh...BÄSTA semesterkombon! Ni verkar ha haft det helt fantastiskt!
Kan dessutom bara hålla med om Whole Foods...kan knappt tänka mig ett bättre och smartare koncept...underbart!

Mattias sa...

Välkommen hem!

Imponerande att se att det finns de som lyckas hålla träningen igång under semestern ;)

Martina sa...

Välkommen hem efter vad som verkar ha varit en fantastisk semester!

Micke Svensson sa...

Tack ska ni ha! Semestern var verkligen toppen!

Ingmarie sa...

Exakt de grejer jag gillar där med! PLUS alla härliga vegohak och vattenlöpningsställena jag hittat. :-) Välkommen hem förresten!