torsdag 21 juli 2011

Skogsmulle


Så här i semestertider blir det lite glesare mellan gymbesöken för min del. Istället blir det mer träning med enklare redskap som till exempel mina hemgjorda "TRX-band" eller egna kroppen samt en hel del barfotalöpning i skogen.
Känslan av att springa eller vandra barfota i mjuk terräng är oslagbar och det är på det viset som jag tror användningsområdet för barfotaskor är optimalt. Underlaget är mjukt och fötterna får arbeta maximalt med att balansera och stabilisera alla rörelser vilket är en effekt som man många gånger missar med dagens superdämpade "hi-tec" skor.
Jag tror mycket på att byta en liten del, kanske 10 procent av den ordinarie löpträningen mot barfotaträning och verkligen låta underbens och fotmuskulaturen tränas ordentligt. Med starkare fötter minskar vi skaderisken och ökar också troligtvis prestationsförmågan under de ordinarie löprundorna. Dessutom är det som sagt en jätteskön känsla.

De hemgjorda "TRX-banden" jag nämnde kostade bara några tjugor att tillverka och är perfekt att ta med sig ut i skogen. På ett ögonblick sätter jag upp banden i ett träd och det perfekta lättviktsgymmet står redo.
Redskapet består av två spännband och i mitt fall två kasserade gymhandtag med en bit mjuk styrlinda. Om man inte har handtag fungerar två kortare plaströr precis lika bra. Googla TRX och du hittar mängder med övningsförslag.

Hemgjorda TRX-band
Bröstpress och...

...enarmsrodd är några av många övningar som funkar bra i skogen!


Lycka till med din egen träning i sommar!

Inga kommentarer: