måndag 25 juni 2012

Somriga rabarber


Jag tycker det är kul att laga mat och att experimentera med recept för att göra dem mer hölsofördelaktiga. Något det är säsong för just nu är rabarber och hur gott är det då inte med rabarberpaj?
Visst kan man äta en klassisk dessertpaj lite då och då men min tanke med den här varianten är att den ska fungera bra som ett lite mer hälsosamt somrigt mellanmål.
Det jag ville hålla nere på var de normalt obligatoriska ingredienserna vetemjöl och socker.
Vetemjölet bytte jag därför ut mot mandelmjöl och mängden strösocker minskades till ett par teskedar. Istället blandade jag rabarberna med söta nektariner och tillsatte kokos i pajdegen vilket balanserade upp det sura.

Så receptet på pajen ser ut något åt det här hållet:

Rabarber
Nektariner
Potatismjöl
Strösocker, 2-3 tsk
Smör
Havregryn
Mandelmjöl
Riven kokos

Smöra en pajform och skiva därefter ner rabarber och nektariner så att de täcker botten.
Strö på ett par teskedar potatismjöl (binder vätskan) och lite strösocker.
Blanda övriga ingredienser till en smulig pajdeg. Mängderna får du höfta efter tycke och smak.
Grädda i ugnen på 200 grader ca 20-25 min eller tills pajen verkar vara klar och frukten mjuk.
Servera med en klick Turkisk yoghurt.

Inga kommentarer: