onsdag 12 september 2012

Bygg upp dina fötter

Svaga och otränade fötter är idag ett större problem än vad många tidigare insett. Problemet är egentligen inte överaskande om man tittar runt på vad folk har på fötterna, både till vardags och träning.
Att träna fotens muskulatur och hållfastighet är kanske heller inte är det första vi tänker på när vi stegar in i träningslokalen då dom flesta träningsprogram börjar ovanför vristen (eller i värsta fall ovanför midjan...).

Faktum är att svaga fötter påverkar inte bara fötterna utan hela kroppen.

Barfotaträning och i synnerhet barfotalöpning har trendigt blivit mer och mer populärt. På gott och ont. Problemet som jag ser det är att många börjar på fel sätt. Den ivriga "sökaren" kastar snabbt sina uppbyggda gel-dojjor och stoppar fötterna i ett par Fivefingers för att sedan ge sig ut i löpspåret, med samma intensitet och sträcka som alltid. Lika fort haltar han senare in hos naprapaten med smärtande fötter och ben och undrar vad som hände?

Svaga fötter tror jag framförallt grundar sig i att fötterna sällan eller aldrig får möjlighet att användas som de är designade. Tittar man närmare på den stora massan av skor som är avsedda för träning och löpning idag så är dom ofta rejält uppbyggda och dämpade för att motverka stötar och vrickningar. Tänk slalompjäxa. Problemet blir istället att skon tar över fotens egen uppgift och muskulaturen packar ihop och går hem.
En kraftigt uppbyggd löparsko medför också tyvärr att det görs möjligt att springa på ett ofördelaktigt och onaturligt sätt med hälisättning osv. Som ringar på vattnet uppstår skadorna därför inte bara i fötterna utan också kring knä, höft och ländrygg.

Jag är ingen förespråkare av barfotalöpning utan tror mig veta att man springer bäst i skor. Däremot tror jag på att kuta i lättare och tunnare skor med bättre löpkänsla. Men för att ta steget dit är det viktigt att göra progressionen långsam och parallellt stärka upp fötterna. Först styrka och teknik, därefter intensitet och volym.

Brian MacKenzie och Kelly Starrett har nyligen gjort en filmserie om hur du kan bygga upp och renovera dina eventuellt havererade fötter igen. Väl värt att se tycker jag. Misstänker att det kommer fler delar och i så fall kompletterar jag inlägget framöver.



1 kommentar:

Anonym sa...

Klockrent :) Skynda långsamt mot tunnare skor. Hur många gånger har man inte varit för ivrig i sina träningsprogram och slutat med skador?....

Har äntligen börjat öka träningen med måtta, hoppas att jag lyckas fortsätta hålla igen den här gången

/Micke