måndag 4 februari 2013

Crossfit då och nu


Även om  Crossfit känns nytt, hett och trendigt för många så börjar konceptet få några år på nacken.
I USA öppnade grundaren Greg Glassman sitt första gym 1995 och några år senare lanserades sidan crossfit.com där dagens wod (workout of the day) postas dagligen.
I Sverige fick träningsformen ordentlig spridning 2008 då Erik Elliasson och Richard Wallén startade sidan crossfitnordic.se.
För min egen del upptäckte jag träningsformen 2007. Om jag kikar tillbaka hittar jag mitt första antecknade pass den 8 juni samma år och det var en kombination av löpning och thrusters... hemsk kombo för övrigt. Så här några år senare finns det 37 registrerade crossfit-gym (boxar) i Sverige (3000 i världen) och varje år annordnas det SM och VM-tävlingar i träningsformen som också blev en idrott.
Om du vill läsa mer Crossfits spännande historia kan jag rekommendera tidningen Outsides artikel som förklarar närmare.

3-2-1-Go!

Inga kommentarer: