söndag 20 januari 2008

E-PT Eventdagen för Personliga Tränare

Efterfrågan på fortbildning, inspiration och motivation för personliga tränare har växt de senaste åren och i helgen presenterade The Academy en eventdag speciellt för personliga tränare.
Programmet var späckat från morgon till kväll bla kunde deltagarna lyssna på intressanta föreläsningar om både kost, träning och motivation.
Själv höll jag i en Workshop om funktionell träning. Jag pratade om min syn på det hela och visade hur man på ett enkelt sätt kan få standardövningar mer funktionella. Tittar man runt på gymmen idag så möts man framförallt av långa rader med träningsmaskiner. Klassiska övningar som marklyft, frivändningar och övningar med egna kroppsvikten ser man allt mindre av. Tyvärr! För effektivare träning får man leta efter. Helgens deltagare fick lära sig att anpassa de "klassiska" övningarna så det passar alla typer av människor.
På bilden är de i full gång med att känna på övningen "Overheadsquat". Och nej, de är inte innebandyspelare. Vi använde klubborna i brist på kvastskaft. Eftermiddagen avslutades med ett öppet forum där vi diskuterade och utbyte erfarenheter kring yrket som personliga tränare. En härlig dag med många trevliga människor!

Veckans träning har flytit på bra! Bland annat så körde jag det här passet. Riktigt tufft!

Uppvärmning, rodd i lugnt tempo.
Rodd sprint 500 meter: Tid. 1.36

21-15-9 reps på tid av:
Full Clean, 40 kg
Dips (kör i ringar om du har tillgång till det)

Min tid: 9.27

Avslutade med hängande L-hold för magen, 3 x max!

Ha en härlig träningsvecka!

Inga kommentarer: