söndag 13 januari 2008

Krångla inte till det!

För att ett vettigt kostuppläg ska fungera en längre tid måste det vara enkelt att följa. Mycket av det man ser som "modedieter" idag upplevs ofta väldigt krångligt och komplicerat. De flesta står ut med vägande, räknande och underliga livsmedel ett par dagar sedan faller vi snabbt tillbaka till våra gamla vanor igen.
Men ett vettigt kostprogram behöver inte, och är inte speciellt svårt att följa. De flesta kommmer långt med hjälp av följande fyra punkter:

  1. Välj bra och naturliga livsmedel. Undvik halvfabrikat och lär dig att läsa innehållsdeklarationen. Var uppmärksam på högt socker och fettinnehåll samt livsmedel med en massa konstiga tillsatser som ingen vanlig människa ens kan uttala.
  2. Ät regelbundet under dagen. Frukost, lunch och middag samt två mindre mellanmål fungerar bra för de flesta. Detta gör att ditt blodsocker hålls jämt under dagen och att du inte är jättehungrig varje gång du ska äta, och då äter för mycket. Exempel på mellanmål kan vara en frukt och några nötter.
  3. Fördela dina portioner enligt tallriksmodellen. Dela portionen i tre lika stora delar. 1/3 grönsaker (variera efter sässong), 1/3 kolhydrater (ris, potatis, pasta, bröd och gryn), och 1/3 protein (kött, fisk, fågel och ägg). Var inte rädd för att komplettera med lite fett som tex. en skvätt olja, en klick avokado eller några oliver.
    Tallriksmodellen visar bara proportioner mellan de olika näringsämnena. Hur mycket du ska äta avgörs av ditt energibehov.
  4. Drick tillräckligt med vatten. Ca 1,5-2 liter vatten per dag är lagom för de flesta. Tänk på att ca 60 % av din kropp består av vatten. Dricker vi för lite är det flera kemiska reaktioner i kroppen som kommer fungera sämre tex. din fettförbränning.

Svårare än så här är det faktiskt inte. Den som påstår något annat ljuger!

Veckans träning...
Den här veckan har jag följt dagens WOD på Crossfits hemsida. Skönta att vara igång igen efter julens förkylning. Bla har jag tagit nytt PR i Front Squats med 1 rep på 110 kg. Jag är inte riktigt bekväm med stången frampå axlarna men det går bättre och bättre.

Jag laddade också hårt för passet "Cindy"...
Max rundor på 20 minuter av:

  • 5 Pull-ups
  • 10 Push-ups
  • 15 Squats

Mitt gamla rekord var på 14 rundor så jag var fast beslutsam om att fixa 15 denna gång. Tyvärr gick jag ut för hårt, drog på mig mjölksyra och snubblade på mållinjen och fixade 14 även denna gång. Nästa gång då jävl...

Inga kommentarer: