tisdag 14 september 2010

Höstsatsning

Med inspiration från Crossfit Endurance kommer jag under 12 veckor i höst lägga lite extra krut på min löpträning. Maria blir min träningspartner och pådrivare. Kul och motiverande.

Målet med prioriteringen är att förbättra min kondition och löpteknik.
Konditionen vill jag förbättra för att kunna prestera bättre på Crossfitpassen och löptekniken för att kunna springa snabbare och mer energisnålt. Därför kommer även löpskolning/löpteknik vara en prioriterad del i programmeringen

Träningsveckorna kommer rulla på ungefär som dom brukar för mig. Fem träningsdagar och två vilodagar. Förändringen är att tisdagarna blir "rena" löpardagar och lördagarna blir"dubelldagar" med Crossfit på förmiddagen och löpträning på eftermiddagen.
Som vanlig försöker jag vara flexibel med min träning och inser så klart att alla lördagar inte kommer funka med dubbla pass.

Vilan och återhämtningen är också något jag prioriterar. Om jag känner mig trött och sliten tar jag ett par extra dagar ledigt.

Veckodagarna fördelas så här:

Måndag: Crossfit (fokus på tyngre styrketräning)
Tisdag: Löpning, tempo/time trail
Onsdag: Vila
Torsdag: Crossfit
Fredag: Crossfit
Lördag: Crossfit (fm), löpning, Interval/track workout (em)
Söndag: Vila

Två löppass i veckan kan tyckas lite för somliga men då får man inte glömma bort att Crossfit träningen är tuff fysträning och i högsta grad också är konditionsträning.
Löpningen ser jag i det här fallet mer som renodlad konditions- och teknikträning.

Under de fyra första veckorna kommer löppassen se ut så här:

Vecka 1:
Tempo/time trail: 5 km time trail
Interval/track: 4 x 400 m (4 min rest/interval)

Vecka 2:
Tempo/time trail: 20 min tempo run at 90 %
Interval/track: 8 x 200 m (start the 200 m every 3 minutes)

Vecka 3:
Tempo/time trail: 9 min time trail
Interval/track: 3 x 1000 m (2 min rest/interval)

Vecka 4:
Tempo/time trail: 30 min tempo run at 80 %
Interval/track: 1 min on, 1 min off x 9 rounds

Satsningen känns kul och inspirerande Egentligen inga konstigheter men bara att ha något specifikt att fokusera på är nog som motivationshöjare för mig.
Jag hoppas så klart på en fin höst med sol och frisk luft. Håller tummarna för det!

7 kommentarer:

Martina sa...

Lycka till med löpningen! Till skillnad från mig verkar du/ni faktiskt gilla att springa :)
Ses på Nordic någonting framöver!Kör hårt så länge!

Micke Svensson sa...

Tack Martina!
Ska jag vara riktigt ärlig så är löpning ingen favvo för mig heller... Men om 12-veckor kommer jag älska det... och var grymt duktig...??? :-)
Kör hårt du med, ses snart!

Anonym sa...

Hej hej.
Du är så himla strukturerad....Känns som jag planerar och planerar och det blir aldrig som man tänkt i alla fall, fast i bland blir dt ju bättre och inte sämre förstås:9
Det var jättekul att få se och krama om dej lite nere i Halmstad-mera sådant.
Hälsa sambon och träna på.

Jessica N sa...

jaaaa det var jag här ovanför....Kramar

Schaub sa...

När hinner du ta ett glas vin, stoppa en pipa och läsa en god bok?

Micke Svensson sa...

Jessica:
Det var jättekul att ses! Alltför sällan nu för tiden. Jag tycker om att ha en plan med min träning. Givetsvis måste man vara flexibel och inse att träning inte är allt här i livet. Kram, kram

Schaub:
En vecka för mig består av ca 120 vakna timmar. Av dom tränar jag ca 6 timmar. Så visst finns det tid för en massa annat också. ;-)

Schaub sa...

:)

120 timmar?

I wish I had those (vi fick en son för 7 månader sen).

Sköt om dig och kör hårt!