måndag 18 oktober 2010

What´s up?

Höstens löpsatsning kan hittills summeras med både bra och mindre bra saker.
De fyra första veckorna rullade på riktigt bra enligt schema. Faktiskt riktigt kul att springa! Jag kände att både teknik och flås faktiskt förbättrades snabbt på denna korta tid. Jag var också och besökte Sport support center på Djurgården, Stockholm och gjorde ett laktattest. Där fick jag veta vid vilka pulsintervall jag börjar producera mjölksyra och kan utifrån det sedan styra löpträningen beroende på syfte och mål med passet. Spännande! SSC erbjuder en rad intressanta tester. Kika på deras hemsida för mer information.

Periodens baksida är att jag har dragit på mig någon form av överansträngning i vristerna. Framförallt är det vänster vrist och vad som gör ont vid löpning. Riktigt trist.

Överansträngningen tror jag beror på framförallt tre saker:
  • Ökad löpmängd. Från att i princip bara sprungit sporadiskt i samband med Crossfit-passen det senaste halvåret till att köra två ganska tuffa pass per vecka.
  • En hel del banlöpning där jag tror kurvorna ställer till det en del om man är ovan.
  • Nya skor med tunnare sula som jag inte är van vid.
Så här i efterhand är det lätt att vara efterklok och tänka att man borde gjort si eller så.
Men i det stora hela är det bara att bita i det sura och jobba vidare med alternativ konditionsträning under en tid. Concept 2 rodden kommer det att nötas på en del samtidigt som jag tillbringar tid med foamroller och diverse vrist/vadstärkande övningar.

Jag känner redan efter en veckas vila att det börjar kännas bättre. Gissningsvis tror och hoppas jag att det inte dröjer speciellt länge innan jag är ute och kutar igen.

Det börjar närma sig...

Missa inte Crossfit-SM i Solnahallen, Stockholm lördagen den 13 november. För mer information och biljetter kika HÄR!

"CrossFit-SM arrangeras för andra året i rad av CrossFit Nordic. Tävlingen syftar till att kora Sveriges mest allsidigt och vältränade atleter. Till grund för detta ligger träningsformen CrossFit och dess filosofi för fitness. Tävlingens moment förblir okända fram tills 3 dagar innan start (dessa publiceras på denna sida den 10:e november, kl. 09:00). Tävlingen och passen blir spektakulära att båda tävla i och att beskåda. Det är lika mycket prövning som folkfest. Det här får du inte missa!"

3 kommentarer:

Ingmarie sa...

Ja banträning ska du strunta i! Det är som att be för att bli skadad. Kör på cykelbanor och grusvägar i stället. Lunch snart? :-)

Micke Svensson sa...

Ingmarie:
Du har nog rätt. Men banan är så smidig när man springer intervaller som är distansbestämda. Men det har som sagt en baksida...

Klart vi ska äta lunch! :-)
Spikar en dag snart.

Anonym sa...

Ökad löpmängd leder väldigt ofta till värk i leder på vrister mm. Brukar gå över på ett par dagar vid vila/aktiv vila.

/PT Alle