onsdag 3 november 2010

Träning + återhämtning = resultat!

Idag var jag tillbaka på CFN igen efter några dagars vila. Till en början var vilan ofrivillig på grund av förkylningskänning men det gick snabbt över och jag beslutade mig ändå för att ta några dagar träningsledigt. Nästan en vecka blev det och kroppen slog kullerbyttor av lycka. Nu är både kropp och knopp på topp igen. Känns riktigt bra!

Jag upplever generellt att många hårt tränande är riktigt dåliga på vila och återhämtning.
Många ser nog begreppet "överträning" som något som drabbar andra och inte en själv.

Överträning handlar om obalans.
”Obalans mellan träning och återhämtning som resulterar i allvarliga och förlängda uttröttningssymtom” eller som ”ett tillstånd med försämrad prestation och trötthet”. Det är inte den som tränar hårdast som blir bäst – utan den som tränar smartast.


Vanliga tecken på överträning är:
  • Sämre prestationer
  • Större risk för infektioner
  • Ökad trötthet
  • Depression
  • Ökad puls
  • Huvudvärk
  • Viktnedgång
  • Sömnsvårigheter
  • Att vakna utan att vara utvilad

För att undvika överträning bör du:
  • Äta bra mat på regelbundna tider
  • Sova ordentligt och tillräckligt länge
  • Variera intensiteten i träningen
  • Variera dina övningar så att det inte blir för monotont och ensidigt
  • Planera in i din kalender med träning och vila – följ sedan planeringen
  • Var uppmärksam om du börjar känna av några av symtomen
  • Undvik en alltför snabb träningsökning
  • Träna aldrig när du har en infektion i kroppen

Lär dig att lyssna på din kroppen. Planera in regelbundna vilodagar varje vecka och även längre träningsfria perioder varje år. Slarva inte med mat och sömn. Smartare träning lönar sig!

Övertränad?
Källa: Netdoctor.se

6 kommentarer:

Sasquatch sa...

Du är klok du Micke.
Kan inte du påminna mig då och då att kanske använda hjärnan lite mer och pannbenet mindre ;)

Micke Svensson sa...

Ha, ha, vi kan byta. Jag får lite pannben av dig så får du lite hjärna av mig. Ok? ;-)

Martina sa...

Det är en hårfin gräns det där och förbaskat svårt att faktiskt vila ibland. Träning och idrott är ju så vansinnigt roligt att man(jag) glömmer att det faktiskt är ansträngande.och vaddå?!Överträning händer väl inte mig :)

Ingmarie sa...

haha. Vilken bild! Jag tror ytterst få kan känna när det är dax för vila. En del vilar ju så fort det är minsta jobbigt och en del (en bråkdel i jämförelse)vilar aldrig. De flesta tränar och rör ju faktiskt för lite på sig. Och som Martina skriver så är gränsen hårfin till att bli övertränad.Så länge det är roligt och lusten finns så kör jag!

Richard sa...

Ja, jag tycker du ser lite övertränad ut på bilden. Skönt att se att du är tillbaka i en mer hälsosam form nu.

Micke Svensson sa...

Martina och Ingmarie:
Visst är det svårt att hitta balans mellan träning och vila.
Vila behöver ju inte alltid betyda horisontalläge utan kan ju också innebära lättare aktiviteter som teknikträning, stretch osv. Tror att många missar det och kör på 100%. Men jag anser att alltför många mäter sin framgång och effektivitet i antal träningstimmar. Jag tror på mer kvalitet före kvantitet.

Richard:
Javisst ser jag grov ut på bilden! Grymt tryck i bitarna! ;-)