tisdag 7 december 2010

Vardagsmat

Det är inte många som varken har tid, lust eller ork att laga mat under de redan stressiga arbetsveckorna. Inte sällan så ersätter man denna felprioritering och tro om tidsbesparing med en sunkig och ofta dyr lunch på sta´n.
Men faktum är att det behöver varken vara tidskrävande eller speciellt dyrt att ordna med egen mat.
Själv har jag med mig matlåda till jobbet i princip varje dag. Kanske inte alltid de mest avancerade rätterna men maten är nästan alltid näringsriktig och god.
Vad det handlar om är en prioritering och en vilja att äta bra mat. Mat som jag vet vad den innehåller och som  jag mår bra av.
Visst kan det vara trevligt att gå ut och äta lunch någon gång då och då. Men att dagligen tvingas lägga en massa tid på att välja restaurang, hitta ett ledigt bord, vänta på maten, upptäcka att den inte smakar som väntat, vänta på notan och till på köpet näst intill bli "rånad" på pengar när det är dags att betala. All denna tid (och pengar) lägger jag hellre på att köpa hem bra råvaror och laga god och bra mat.

Som jag nämnt tidigare behöver det inte vara speciellt avancerat eller ta särskilt lång tid att laga mat.
I kväll blev det lax med ugnsrostade rotsaker (ja, jag äter potatis) och kokt broccoli.
Aktiv tillagningstid var ca 10-15 minuter och därefter skötte sig maten själv i ugnen. Enkelt, gott och nyttigt!
Testa du också!

Redo för ugnen!


Det färdiga resultatet. Middag på bordet och resterna i morgondagens lunchlåda.


5 kommentarer:

Richard sa...

Jag äter också potatis, visst är det gott!? : )

Snygg tallrik förresten.

Mads Jacobsen sa...

Underbart!

Helt rätt, det är en fråga om prioriteringar!

//Mads

Micke Svensson sa...

Med rätt prioriteringar, potatis och snygga tallrikar kommer man långt! :-)

Helena sa...

"Ja, jag äter potatis"...det är intressant, t.o.m. min mormor tror att potatis är ONYTTIGT p.g.a. av all diethets i media...otroligt. Ska visa henne ditt inlägg Micke! ;)

Micke Svensson sa...

Helena:
Jag tycker att vi kan äta potatis (och andra rotsaker) i lagom stora mängder utan dåligt samvete. Tänk att just potatisen har fått så dåligt rykte. Här är en länk till en artikel om våra kära knölar.

http://www.paulun.se/page550377.aspx

Hälsa mormor ;-)