torsdag 2 juni 2011

Kort och snabbt istället för långt och långsamt?


I över 50 år har större delar av världseliten inom långdistanslöpning grundat sin träning på Arthur Lydiards teorier kring vikten av stora träningsvolymer och långa distanser. Modellen fungerar bra för många men samtidigt visar undersökningar att så många som 8 av 10 löpare någon gång blir skadade.
Amerikanen Brian MacKenzie rör nu om i grytan med sin övertygelse om att högre intensiteter och lägre träningsvolymer fungerar bättre och skapar mer hälsosamma idrottare. Han är säker på att det är på detta sett som allt fler uthållighetsidrottare kommer att träna i framtiden.

Amerikanska tidningen Competitor har träffat Brian. Läs artikeln här!
Kika också på Brians sidor Crossfit Endurance och I Am Unscared.

RUN LESS, GET STRONG, GO FASTER!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Intressanta teoier även om det på intet sätt är något nytt,det är rätt många år sen vissa kenyanska elitlöpare minskade sina veckodoser från 20-25mil i veckan till "låga" 13-15mil med stora framgångar som följd. Löpningen runt tröskelfart måste då ökas med överträning/utbrändhet som risk. Korta karriärer är oxå en bieffekt av hårdkörning jämnt,2-3 år är inte ovanligt. Tror nog att komben kort o hårt, lugnt o långt är överlägset bäst. Oftast är det ju ryckiga intervallpass som få ex.hamstrings att ge upp!? Men håller helt med om att snittfarten hos motionärer borde höjas då det idag joggas på tok för mkt, ensidighet är troligtvis den största faran oavsett fart. Personligen springer jag helst kortintervaller då det är min starka sida men jag vet att 8-10mil i veckan(inkl 2 hårda pass) är ett måste för bra tider på 10km och uppåt. Alltid kul att läsa om iaf,tack för inlägget:-) mvh Kenneth

Ingmarie sa...

Intressant men som med allting annat så finns det nog inte en lösning som passar alla. Vi är alla olika. Tror även man ändras me dtiden. Det som funkade för 5-10år sedan funkar inte nödvändigtvis i dag. Men visst vore det bra med ETT svar! :-)Kenneth verkar ha kloka synpunkter. :-)

Micke Svensson sa...

Helt sant, det finns många vägar till framgång! :-)
Tanken med CF Endurance är att man utöver 2-3 löppass per vecka (1 distans, 1 långintevall, 1 kortintervall) tränar crossfit 4-6 dagar i veckan. CF-träningen är tuff fysträning och stimulerar inte minst konditionen. Utöver detta läggs stort fokus på löpteknik/skolning.

Upplägget passar mig perfekt i alla fall ur synvinkeln "vad jag tycker är kul". Jag trivs ju bäst på gymmet och mellan varven i löpspåret. Men alla är vi som sagt olika, och tur är väl det. :-)

Daniel sa...

Jag har kört efter liknande (samma?) upplägg i min maraträning och är riktigt nöjd med resultaten (+ att de blir mkt tid över till annan träning).

Programmet jag följde heter First.(http://www2.furman.edu/sites/first/Pages/default.aspx).

Tack för grymt bra Sty Ubildning på Balance den gångna veckan!

Västgötskan sa...

Det låter intressant och hade varit riktigt bra om det vore så. Som småbarnsförälder springer jag hellre fort i 20 minuter än långsamt i 1,5 timme... :-)