onsdag 16 november 2011

Däbt i däsan...


Just nu känns det som om väldigt många runt om kring mig är förkylda och det inklusive jag själv. Jag är nu inne på andra veckans snorande och börjar så smått klättra på väggarna av träningsabstinens.
Men som flera gånger tidigare är det bara att gilla läget och vänta in bättre tider. Ett par dagar till så är jag förhoppningsvis åter på banan.
Under tiden ser jag så klart till att arbeta med min hälsa på andra sätt som te.x. äta bra och att sova tillräckligt. Lite lågintensiv motion får jag i alla fall iform av cykling och promenader.

Texten nedan skrev jag för ett par år sedan och den kommer väl till pass ännu en gång.

För de flesta är hösten och vintern synonymt med förkylningstider.
Oftast handlar det om virusinfektioner som utlöser förkylningssymtom som halsont, snuva, hosta, ökad trötthet och ibland värkande leder och feber.

Den gyllene regeln är att aldrig träna när man har ont i halsen och/eller feber. Tyvärr tror många att det är okej att träna "lite lätt" om man bara har "lite" ont i halsen. Men när symtomen ger sig till känna i halsen finns inte bara viruset där utan i hela kroppen. Att träna med en infektion i kroppen kan i värsta fall leda till hjärtmuskelinfektion, vilket i sin tur ofta leder till att en del av hjärtmuskulaturen dör. Risken är då stor att hjärtat tappar en del av sin pumpkapacitet.

Lär dig att lyssna på din kropp. Varför ska du träna när du inte mår bra? Det finns väl bättre tillfällen att plåga kroppen med ett tufft träningspass? Året har 365 träningsmöjliga dagar, vila den där veckan när halsen ömmar och näsan rinner. Hitta på något annat istället!

Alla ni som är i samma sits, krya på er!

Inga kommentarer: