måndag 27 februari 2012

CFE får uppmärksamhet i Sverige

Crossfit Endurance (CFE) får den här månaden uppmärksamhet i Svenska tidningen Runners World. Det är från början en Amerikansk artikel som kort beskriver träningsmodellen men på ett ganska luddigt sätt. Det skrivs mycket om intervallträningens effekter och vikten av att addera styrketräning i ett komplett uthållighetsprogram. Man är också tydliga med att förklara att det finns flera olika sätt att träna och att inte alla program passar alla individer. Så långt är jag med.
Det man däremot missar och som faktiskt är en grundpelare i CFE-träningen är vikten av teknikträning/löpskolning. Löpning är en färdighet som måste tränas och det har jag skrivit om tidigare.  Det spelar ingen roll hur många timmar eller kilometrar du springer varje vecka om din teknik är usel och kroppen går sönder.
Det är alltför många löpare som skadar sig varje år (helt i onödan) på grund av dålig teknik. Enligt CF-Endurance modellen är tekniken högsta prioritet följt av intensitet och därefter volym.
CFE-grundaren Brian MacKenzie hjälpte under förra året bla. T.J Murphy som är chefredaktör för Amerikanska tidningen Competitor med hans träning. Från att varit en ganska utbränd och skadedrabbad löpare till att åter igen hitta träningsgnistan och börja prestera. Här kan du läsa lite kortfattat om hur det gick till.

Brian MacKenzie kommer för övrigt till Stockholm den 9-10 juni för att hålla ett tvådagars seminarium. Jag gick själv kursen förra året i Köpenhamn och kan varmt rekommendera dig att delta om du vill ha inspiration och ny kunskap.

Ha en bra träningsvecka!

4 kommentarer:

Schaub sa...

Problemet för motionären är att de har mest fokus på volymen (jag går upp varje morgon innan frukost och springer 5 km). Samtidigt är intensiteten relativt låg (jag har alltid samma tid, 30 min) och löpstilen bisarr.

Jag hade en PT-kund en gång som hade problem med korta löparmuskler (de vanliga). Han sprang VARJE morgon "sin runda" utan vare sig uppvärmning eller stretch. Sen träffade han mig två gånger i veckan i ett år. Jag sa åt honom att börja köra rörlighetsträning, sänka träningsvolymen och lägga in intervallpass. Vad gjorde han? Han klev ur i vintermörkret kl 0545 och sprang sina 5 km, varje dag utan undantag.

PT-kunder kan ju fråga om man får pengarna tillbaka om man inte är nöjd. Men kan PT:s få sin tid tillbaka? Tyvärr inte.

Waste of fu%&ing time...:)

Ingmarie sa...

Tack för tipset!Verkar jättebra och kanske ska gå. Dock ganska dyrt...

Micke Svensson sa...

Ingmarie: Tror du skulle tycka om kursen. Läs gärna lite mer på www.crossfitendurance.com för att förstå koncepetet lite mer innan du bestämmer dig. Dagarna innehåller mycket löpskolning och det är "Pose" som förespråkas.

Ingmarie sa...

Jag har kollat och haft kontakt med dem. :-) Tycker dock fortfarande det är väldigt dyrt...