torsdag 15 november 2012

Don´t be a chicken head



Kelly Starrett är ju en kille som fått ganska mycket utrymme här på bloggen och det är för att han är så jäklar bra! Så här har ni honom igen. För några år sedan när mobil-sms blev allt vanligare skrevs det en del om farorna med det och uttrycket sms-tumme myntades.

Nu kanske det inte är tummen som far mest illa i vårt digitaliserade samhälle utan snarare hela vår hållning, positionering och rörelseapparat.
Det är ganska lätt att göra sin egen lilla undersökning kring det här. Om du arbetar på kontor eller i en miljö där du och dina kollegor sitter ner, se dig omkring och kika på om någon runt om dig sitter med en god hållning och arbetar. Det samma gäller på bussen eller tunnelbanan, se dig omkring och lägg märke till hur folk sitter när de använder sina mobiltelefoner eller bärbara datorer. Det samma gäller så klart oss själva, jag själv inkluderad. Ibland blir jag skrämd och påmind när jag ser mig själv på bild. Det här är något vi måste ta tag i och tänka på dagligen. I förlängningen kommer det här bli ett stort samhällsproblem med värk och förslitningar som följd. En krökt rygg eller gamnacke är inte heller speciellt klädsamt.
 
Dålig hållning är också något som påverkar oss negativt när vi idrottar. Rörelseapparaten och vår syresättning kan inte på långa vägar fungera optimalt med en dålig positionering.
Titta på filmen och inspireras till en mer upprätt vardag. Jag är övertygad på att du kommer sträcka på dig lite extra under dagen. 

Make better choices. Don´t be a chicken head.

Inga kommentarer: