onsdag 14 december 2011

Mix it up!

Franco Columbo, Legendarsik bodybuilder och extremt stark, här med 325 kg i marklyft!
Det ena behöver inte utesluta det andra. Tyvärr är det däremot vad många tycks tro när det gäller traditionell styrketräning kontra funktionell styrketräning.
Brinner man för det funktionella sågar man ofta de isolerade övningarna och vise versa.
Först och främst är det så klart målsättningarna som avgör hur ett träningsupplägg ska se ut. Du blir bra på det du tränar. Samtidigt är man aldrig är bättre eller mer vältränad än sin svagaste länk och det är här mixen av de mer komplexa funktionella övningarna tillsammans med isolerade övningarna kommer in i bilden.
Om det t.ex. är tricepsmuskeln som sviker i en överstöt då är det i alla fall enligt min mening smart och befogat att komplettera med tricepsträning, kanske i form av triceps push-down eller liknande?
Ett bra exempel på det här är en av världens mest framgångsrika styrkelyftsklubbar West side barbell med gurun Louie Simmons i spetsen. I deras programering dominerar så klart de mer komplexa lyften (i mina ögon funktionella) men de stöds alltid av isolerade övningar för att utveckla muskelmassa och stärka upp svaga länkar.

ZachEven-esh från Underground strength har skrivit en bra artikel om hur man kan blanda komplexa och isolerade övningar för maximal prestationsutveckling. Passa föresten på att kika på hans sida för mer intressant styrkerelaterad läsning.

"The bottom line" är att försöka att inte snöa in i ett visst träningstänk eller metod utan försöka att vara öppen för olika träningsmetoder utifrån målsättningar och erfarenheter. Det finns oftast utrymme för både det ena och det andra. One size does not fit all!

3 kommentarer:

Schaub sa...

Mycket bra analys.

Det gäller ju även rörlighetsträningen. Du kanske behöver jobba specifikt med en kort muskel för att kunna utföra ett korrekt benböj, m a o, det räcker inte med att bara nöta böjen, ibland måste du in och jobba med korrektion för en specifik muskel/grupp.

Sedan kan jag tycka att det blir lite "the battle of styles" på forum och bloggar. "Cross Fit är bäst" "Skivstång är bäst" "TRX är sååå mycket bättre än skivstång" etc. Varför, som du säger, ska det ena utesluta det andra? Ja, Cross Fit är bra för en kombination av styrka, explosivitet och uthållighet, men inte om du ska maxa i marklyft, då är det specifik träning för det som gäller. Ska du träna för fotboll passar inte TRX, utan du behöver jobba intermediate med allt från balans, koordination och snabbstyrka...osv.

Let us make love, not war :)

Micke Svensson sa...

Visst är det så Schaub, läs och kolla gärna video ang. min syn på träningsförberedande uppvärmning/prepp.

http://mickesvensson.blogspot.com/2011/11/grenspecifik-uppvarmning.html

Schaub sa...

Har sett den. Bra pedagogik. Själv kör jag 10 min uppvärmning, lite stretch kanske, 30-40 min träning och 10 min nedvarvning + stretch. Mina kunder uppskattar det där lilla extra istället för 60 min träning där fokus behålls under ungefär hälften av tiden. 10 squat to stand är standard inför benböj, marklyft och liknande. Tyvärr är mina kollegor inte lika noggranna...